mandag den 2. februar 2015

Indkøb af økologiske varer #1

Hidtil har vi haft Rema1000 som vores primære butik for indkøb af dagligvarer. Men efter at have besluttet, at vi i højere grad vi handle økologisk, har dette vist sig udfordrende. Enten forhandler de ikke de varer vi ønsker i en økologisk udgave, eller også er udbudet ikke tilfredsstillende.

Vi er derfor ved at finde ud af, hvordan vi bedst griber dagligvareindkøbene an fremover. Og vi forsøger os med lidt af hvert. Da der er flere ting i Rema, vi er fuldt tilfredse med, vil vi fortsat gerne handle der, når det kommer til bleer, kattemad og vaskepulver. Så dette fortsætter vi med at putte i vognen ved et månedligt indkøb. Ved ugeindkøbene har vi indtil nu forsøgt at klare os med Rema suppleret med Kvickly eller Bilka. Det har fungeret, men ikke været optimalt.

Det er for os (mig, som primær indkøber pt.) vigtigt, at dagligvareindkøb kan gøres effektivt og helst ét sted. Jeg gider simpelthen ikke gå rundt i supermarkederne… Derfor er forsøget i februar, at vi laver vores månedsindkøb i Rema og ugeindkøb i Kvickly. Måske vi også begynder at abonnere på en grøntsagskasse fra Aarstiderne - ellers bliver det først i marts/april.
Jeg er spændt på, om Kvickly vil leve op til forhåbningerne. Vi har indtil nu været rigtig glade for Kvickly som sekundær butik, da vi handlede konventionelt. Så jeg håber, deres økologiske udvalg falder i vores "smag". Det bliver også interessant at se, hvordan det rent økonomisk får en betydning.

I vores eventyr ud i økologiens verden er vores kærlighed også faldet på den lokale helsekostbutik, Helsam, der har et virkelig lækkert udvalg af både fødevarer og kropsplejeprodukter. Her kommer vi med garanti til at handle en masse! Udover et bredt varesortiment er der et yderst kompetent og imødekommende personale, som har den helt rette kundetilgang. De er hjælpsomme og opsøgende uden af være pågående og salgsivrige. Og så deler de ud af egne erfaringer med produkterne.
Desuden har Helsam en virkelig lækker onlinebutik og dertil en service, vi i den grad sætter pris på: Klik varerne i kurven og afhent dem i din lokale Helsam - du sparer fragten og får fortsat den personlige kontakt med det kompetente personale. Og så betaler man først, når man henter varerne. Det synes jeg, er en tillidserklæring til sine kunder!

Vi har også talt meget om at forsøge os med indkøb via nettet (Osuma, Nemlig eller Irma). Det vil blive dyrere for os, men helt klart meget mere effektivt! Og så er jeg virkelige tiltalt af den orden, der naturligt er i varerne, når man ser udvalget online. Det er så meget nemmere at vælge de økologiske produkter, fordi de med et enkelt klik kan være de eneste man ser på skærmen. Jeg indrømmer, jeg er meget fristet af at kaste mig ud i onlineindkøbene, men er jeg nu helt klar mentalt? Vi må se, hvornår de første dagligvare klikkes hjem.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...