mandag den 7. februar 2011

Livet med de gamle dyder


Nu hvor min mand og jeg står overfor, at skulle finde huset, hvor vi ønsker at etablere os og med tiden blive gamle, har det syntes oplagt for os at få sat nogle ord på de værdier, vi ønsker at værne om: Samhørighed, enkelthed og funktionalitet. Alle tre gamle dyder der for år tilbage var bærende elementer i landbrugssamfundet.
Det skal ikke forstås sådan, at vi er på vej ud i vores eget projekt ”Bonderøven”, for det er langtfra tilfældet. Vi skal ikke have dyr, dyrke andre afgrøder end det vi selv har lyst til at spise fra køkkenhaven, ligesom vi ikke skal leve ”landmandslivet”. Det vi gerne vil med vores liv er at skabe vores egen oase et frodigt sted ude på landet, gerne i nærheden af smuk natur.
   Samhørighed er vigtig for os, da vi gerne vil fokusere på det at være sammen, lave ting sammen og have fælles glæder. Vi vil gerne værne om det nære og skabe et hyggeligt hjem, hvor venner og familie føler sig velkomne og frem for alt hjemme.
   Enkelthed er for os forankret i at leve et liv uden alt for mange ting og for meget ”støj”. Langt hen ad vejen vil vi gerne passe os selv og være uafhængige af byen i vores dagligdag. Igen, det er ikke et selvforsyningsprojekt vi er på vej ud i, men vi vil  gerne frigøre os fra byen ved kun at handle én gang om ugen, selv dyrke frugt og grønt, have et veludstyret viktualierum og selv bage brød.
   Funktionalitet handler for os om at have ting, der fungerer og gerne ting med sjæl. Det gælder såvel vores køkkenudstyr, som vores møbler, værktøj og dagligdags sammensætning. For os har gamle ting en særlig værdi, fordi de har så meget mere sjæl og fortæller en historie. Men det er kun i det omfang, tingene fungerer ligeså godt eller bedre end nyproducerede ting, det gør sig gældende. For det er ikke meningen, at det skal handle om, at tingene er gamle, men om at de fungerer.

Helt basalt handler det for os om at skabe et hyggeligt hjem fri for stress og jag, hvilket nok gør sig gældende for de fleste. Vi har så bare valgt en anden vej end den mange andre unge par drømmer om i og med vi vender næsen mod landet, hjemmelivet og dyrkningen af ”det gamle”. Det er et projekt, vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med. 

3 kommentarer:

  1. Mange tak for de søde ord på Søhesten. Jeg vil da helt klart også følge dig. Spændende med sådan en helt ny blog.
    Jeres ide om samhørighed og frigørelses lyder fantastisk. Håber I finder de rette rammer til at udleve det hele :)
    VH Trine - Søhesten

    SvarSlet
  2. Hejsa og velkommen som bloger :-))) jeg da glæde mig vildt meget til at følge din blog.Kan se du også elsker Pip så vil jeg holde øje med min blog.Her sker snart noget på det område ca. den 20 Hi hi.Dejlig at se dig som fast læser på min blog.Kan se du også er fra Odense.Kram Else

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det hyggeligt.
    Dengang jeg tog springet og flyttede fra Hundested til nordjylland, drømte jeg også om en gård langt ude på landet.
    Men valgte en Patricavilla midt i byen.
    Helt klart et forkert valg, savner så meget den ro der er på landet.
    Men min mand mente at hvis vi flyttede på landet ville jeg få hjemve meget hurtigt.
    Men der tror jeg han tog fejl.
    Bliver vækket hver dag af larmen af biler, det er pisse træls.
    Så mit næste køb bliver på landet eller en lejlighed, så vi har mere tid til at rejse og hygge os sammen.
    Håber i finder dette rette sted.
    Knus Susi

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...